top of page

Průkaz pilota ULL

Pilotem ultralehkého letadla s maximální hmotností 600 kg se může stát každý zájemce po dovršení
16ti let a splnění všech podmínek.

Doporučujeme rezervovat si seznamovací let, při kterém si vše vyzkoušíte a zjistíte, jak je lítání
fantastický pocit, pro který stojí za to absolvovat všechny kroky které Tě dovedou k samostatnému
usednutí za knipl.

A jak probíhá samotný výcvik pilota?

Teoretická příprava
Stejně jako u jiných profesí i k lítání patří teoretická příprava. Teorie je zahájená před samotným
praktickým výcvikem. Důvod je prostý: znalost teoretických poznatků o principech letu, stavbě letadla
a dalších důležitých věcech, před zahájením výcviku pomáhá lépe se zorientovat v kokpitu letadla,
vede k lepšímu porozumění pokynů instruktora k vyšší bezpečnosti a pohodě na palubě letadla a
zejména k adekvátnímu postupu v plnění cvičení dle osnovy.
Teoretická výuka dle osnovy UL3 vydanou LAA ČR má rozsah 45 hodin, z toho minimálně 21 hodin
musí být absolvováno před zahájením praktického výcviku.

Požadovaný rozsah teoretické výuky:

Jakmile tedy absolvujete 21 teoretických výukových hodin můžete usednout do kokpitu pod dozorem
instruktora a zahájit tak praktický výcvik, v celkovém minimálním rozsahu 20 hodin.
Před prvním samostatným letem je potřeba být držitelem průkazu zdravotní způsobilosti a průkazu
radiotelefonisty letecké pohyblivé služby.

Zdravotní prohlídka
Zdravotní prohlídku je možné absolvovat u leteckého lékaře MUDr. Davida Melechovského – podrobně se dočtete zde https://www.leteckylekar.cz/.

Pokud plánujete lítat pouze na UL, bude postačující absolvovat prohlídku pro piloty sportovních
létajících zařízení https://www.leteckylekar.cz/ultralehke-letadlo.html .

Pokud ovšem plánujete dále svoji kvalifikaci rozšířit na pilota soukromých letadel PPL, doporučujeme
absolvovat prohlídku vedoucí k vydání k zdravotnímu osvědčení 2. třídy
https://www.leteckylekar.cz/soukromy-pilot-ppl.html, která je platná i pro kategorii UL.

Průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby
Průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby vydává Český telekomunikační úřad https://www.ctu.cz. Tento průkaz opravňuje jeho držitele k obsluze letadlových stanic, letadlových pozemních stanic a leteckých pozemních stanic. Tj. zjednodušeně řečeno, opravňuje držitele „mluvit do rádia“.

Pro kategorii lítání na sportovních létajících zařízeních je postačující průkaz OFL, platný pouze na
území České republiky. Osnova zkoušky zde:
https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/osnovyofl_2019-07.pdf.

Ze zkušeností však doporučujeme získat průkaz VFL umožňující společně s ICAO angličtinou lety do
zahraničí. https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/osnovyvfl_2019-07.pdf.
Letecká komunikace je hned po zvládnutí samotné pilotáže, nejdůležitější součástí lítání. Umění
letecké komunikace umožňuje například průlety řízenými okrsky a otevírá velké množství možností
poznávat široké okolí nejen v rámci České republiky.

Průběh kurzu
Teoretická část
Osnovy ULL (ultralehké letadlo):

  • aerodynamika a mechanika letu,

  • stavba a konstrukce SLZ (sportovní létající zařízení),

  • postupy UL1, UL2, UL3,

  • spojovací předpis,

  •  navigace,

  • meteorologie,

  • motory, vrtule a přístroje.

Teoretickou výuku je možno absolvovat on-line.

 

Praktická část
Pro získání pilotní licence ULL je předepsaných minimálně 20 letových hodin.

Osnova praktické části:

  • Cvičení 1.: Seznamovací let.

  • Cvičení. 2.: Přímý let, funkce kormidel.

  • Cvičení. 3.: Zatáčky o náklonu do 15º.

  • Cvičení. 4.: Zatáčky o náklonu do 45º.

  • Cvičení. 5.: Nácvik vzletu, letu po okruhu a přistání.

  • Cvičení. 6.: Skluz, zábrana pádu, rychlost letu.

  • Cvičení. 7.: Opravy chybného rozpočtu a přistání.

  • Cvičení. 8.: Nácvik bezpečnostního přistání.

  • Cvičení. 9.: Nácvik nouzového přistání.

  • Cvičení. 10.: Přistání s bočním větrem.

  • Cvičení. 11.: Let se zakrytými přístroji.

  • Cvičení. 12.: Přezkoušení před prvním samostatným letem.

  • Cvičení. 13.: Samostatný let po okruhu. První sólo!

  • Cvičení. 14.: Kontrolní let po okruhu.

  • Cvičení. 15.: Samostatný let po okruhu.

  • Cvičení. 16.: Zatáčky o náklonu 15º až 45º.

  • Cvičení. 17.: Zábrana pádu, skluz.

  • Cvičení. 18.: Nácvik rozpočtu.

  • Cvičení 19.: Navigační let 200 km.

  • Cvičení. 20.: Navigační let 100 km.

  • Cvičení. 21.: Navigační let 100 km.
     

Ukončení kurzu a získání licence
Po splnění základní osnovy celého kurzu, pokud je podle instruktora žák připraven, přistupuje ke složení závěrečných zkoušek, u nás na letišti v Panenském Týnci. Zkouška se skládá z teoretického testu a praktické zkoušky létání. O vydání pilotního průkazu rozhoduje na základě výsledků inspektor LAA ČR.

K závěrečným zkouškám nepustíme nikoho, kdo opravdu nebude umět létat!

img-5057.jpg
bottom of page